احتمال تولید گاز از میدان فوق عظیم نفتی آزادگان با هدف تزریق مجدد
نفت و گاز

شانا _ گروه نفت: مدیر طرح توسعه میدان فوق عظیم نفتی آزادگان از احتمال تولید گاز از این میدان با توسعه کامل آن خبر داد.

ناصرالدین افتخار در گفت‌وگو با خبرنگار شانا افزود: هم‌اکنون بیشترین نفت در طرح تولید زودهنگام آزادگان از لایه سروک و بخش اندکی از آن از لایه فهلیان، گدوان و کژدمی تولید می‌شود.

افتخار تصریح کرد: با توسعه مقدماتی میدان آزادگان افزون‌بر تکمیل اطلاعات دینامیکی مخزن و کشف چند لایه جدید نفتی تاکنون بیش از 20 میلیون بشکه نفت از این میدان تولید شده است.

وی با بیان این که هنوز در طرح توسعه میدان آزادگان، تولید گاز پیش‌بینی نشده است، اظهار داشت: البته ممکن است در توسعه کامل این میدان تولید گاز نیز انجام شود که این گاز برای فرازآوری نفت به خود میدان تزریق می‌شود.

مدیر طرح توسعه میدان آزادگان با بیان این که امکان حفر چاه‌های دیگری در طرح تولید زود هنگام این میدان وجود دارد، گفت: هم‌اکنون بخش چشمگیری از تولید نفت از میدان آزادگان از لایه سروک انجام می‌شود.

امکان افزایش چاه‌ها در طرح زودهنگام آزادگان

به گفته مدیر طرح توسعه میدان آزادگان، با بهره‌برداری از مرحله دوم طرح تولید زودهنگام میدان آزادگان، تولید نفت از این میدان به 50 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

افتخار افزود: تولید روزانه 50 هزار بشکه نفت از میدان آزادگان با استفاده از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران انجام شده است و هم‌اکنون امکاناتی برای افزایش چاه‌ها در این طرح وجود دارد.

وی توضیح داد: برداشت زودهنگام از میدان آزادگان با تعمیر و تکمیل 6 حلقه چاه اکتشافی در سال 1386 با میانگین تولید روزانه 20 هزار بشکه انجام شد و با ساخت حدود 90 کیلومتر خط لوله جریانی، دو دستگاه تفکیک کننده نفت و گاز و 100 کیلومتر خط لوله 10 اینچ به بهره‌برداری رسید.

به دنبال آن فاز نخست توسعه برای تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت در دستور کار شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار گرفت؛ در اجرای این فاز پنج حلقه چاه در سال 1387 حفاری و تکمیل شد و عملیات حفاری دو حلقه چاه دیگر در سه ماه نخست سال گذشته محقق شد.

افتخار همچنین ادامه داد: طرح افزایش توان تولید نفت در طرح توسعه مقدماتی میدان نفتی آزادگان در مدت 9 ماه و با حفاری 12 حلقه چاه انجام شده است، در این طرح دو مجموعه تفکیک و تقویت فشار نفت توسعه یافته است.

انتقال نفت آزادگان به واحد بهره‌برداری اهواز 3

هم اکنون نفت تولیدی از میدان آزادگان با استفاده از دو خط لوله 10 و 12 اینچ به طول تقریبی 100 کیلومتر به واحد بهره‌برداری شماره3 اهواز منتقل می شود.

به گزارش شانا، میدان نفتی فوق عظیم آزادگان به عنوان بزرگ ترین اکتشاف میدان نفتی جهان در 30 سال گذشته،‌ با ذخیره نفت درجا به میزان 42 میلیارد بشکه در سال 1379 کشف شد. این میدان در 83 کیلومتری جنوب غربی اهواز واقع شده و با احتساب بخش شمالی و جنوبی بیش از 900 کیلومتر مربع وسعت دارد.

نفت‌خام این میدان، از نوع نفت‌خام‌های سنگین است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها بخش چشمگیر آن به عنوان خوراک پالایشگاه نفت فوق سنگین خوزستان استفاده می‌شود.

نخستین چاه اکتشافی آزادگان در سال 1355 حفر شده بود، اما این میدان با حفر دومین چاه در سال 1378 کشف شد.

طرح توسعه اصلی آزادگان جنوبی برای تولید روزانه 150 هزار بشکه نفت در فاز نخست و 110 هزار بشکه در فاز دوم و در مجموع روزانه 260 هزار بشکه پیش‌بینی شده است.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 163
بازدید کل : 4205
تعداد مطالب : 63
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1